ONVIF یک استاندارد نامحدود جهانی با هدف توسعه و استفاده از یک استاندارد جهانی به عنوان واسطه برای محصولات امنیتی تحت شبکه میباشد. به عبارت دیگر ایجاد استانداردی است در جهت برقراری ارتباط میان  سیستم های نظارت تصویر محصولات تحت شبکه  و دیگر حوزه های فیزیکی امنیتی به منظور برقراری ارتباط با یکدیگر. درواقع به کارگیری شبکه در بازار امنیتی را ONVIF گویند.

سازمان ONVIF برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط Axis Communications , Bosch Security Systems  Sony &  رسما به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی شروع به کار کرد. عضویت در این سازمان برای عموم تولید کنندگان ، طراحان نرم افزار ، مشاوران ، طراحان سیستم و  کاربرها و بقیه افراد علاقه مندی که مشتاق به  حضور در فعالیتهای این سازمان می باشند، آزاد است. هدف از مشخصه های این سازمان ، دستیابی به همکاری های موثر میان محصولات تحت شبکه بدون در نظر گرفتن تولیدکننده می باشد.

مزایای استاندارد باز (غیر محدود) این سازمان:

ONVIF اظهار میدارد که مزایای استاندارد نامحدود شامل موارد زیر می باشد:

•قابلیت همکاری – محصولات کارخانجات مختلف میتوانند در یک شبکه به کار گرفته شوند و یا به عبارتی با یک زبان مشترک صحبت کنند.

•انعطاف پذیری : مصرف کنندگان نهایی مجبور به استفاده از محصولات اختصاصی به دلیل انتخاب اولیه ای که انجام داده اند ، نمیشوند.

•آینده نگری : استاندارد ها خاطر نشان میکنند که محصولات سازگاری در بازار وجود دارند که بدون در نظر گرفتن کمپانی سازنده میتوان از آنها در به کار گیری مشترک با دیگر برند ها نیز استفاده کرد.

•کیفیت : وقتی محصولی با استاندارد مطابقت دارد؛بازار میداند که چه سطح توقعی میتواند از آن محصول داشته باشد.

ONVIF  یک پروتکل مشترک برای تبادل اطلاعات میان دستگاههای ویدئویی شبکه که شامل اکتشاف دستگاه خودکار، جریان دهی تصویر و متاداده هوشمند هستند، ایجاد می کند.

در واقع  این پلت فرم یک چهار چوب برقراری ارتباط تصویری شبکه ای را بر اساس استانداردهای IETF مربوطه و WEB SERVICE  شامل امنیت ملزومات تنظیم پروتکل شبکه ، تعریف می کند.

موارد زیر از خصوصیات اصلی ورژن ۱٫۰  این سازمان میباشند:

– پیکر بندی شبکه

– کشف دستگاه

– مدیریت دستگاه

– تنظیمات رسا نه ای

-مشاهده زنده

– مدیریت رویداد

– کنترل دوربین PTZ

– تحلیلگر تصویر

– امنیت

این سازمان همچنین با بکار گیری تکنولوژی صنعت IT شامل: استاندارد های SOAP- RTP – Motion JPEG – MPEG -4  و H.264 VIDEO CODECs میباشد که در آینده با به بازار آمدن مشخصه های ورژن ۲٫۰ این سازمان ، ذخیره سازی و دیگر زوایا و تحلیل ها نیز مورد پوشش قرار خواهند گرفت .

استاندارد ONVIF دارای سه پروفایل اصلی به شرح زیر است :

پروفایل S :

برای سیستم های تحت شبکه

. جریاندهی صدا و تصویر

. کنترل PTZ و خروجی هشدار(رله)

. تنظیمات تصویر و داده چند گانه

پروفایل C :

برای کنترل دستیابی به شبکه

. تنظیمات و اطلاعات سایت

. مدیریت هشدار و رویداد

. کنترل دستیابی به در

پروفایل G :

برای ذخیره سازی و بازیابی داده ها

. تنظیم ، درخواست و کنترل ضبط برای دستگاههای منطبق

. دریافت جریاندهی متا دیتا و صدا